O locomotiva “Shay” in Romania

Locomotivele Shay sunt unele dintre putinele locomotive americane care imi plac si pentru care am un interes deosebit. Iata cateva informatii despre singura locomotiva Shay care a ajuns vreodata in Romania.

Istoric

Proiectate de Ephraim Shay, un numar de 2767 locomotive au fost construite intre 1880 si 1947. Doar doua dintre acestea au ajuns in Europa: una in Marea Britanie si o a doua in Imperiul Austro-Ungar.

Aceasta din urma a fost construita in 20 Martie 1912, avand numarul de fabricatie 2504. Conform clasificarii fabricantului (Lima Locomotive Works, Lima, Ohio) locomotiva apartinea clasei A (Able), avea 18 tone, doua boghiuri (trucks) si doua pistoane. Alte detalii tehnice pot fi gasite pe ShayLocomotives.com, de unde am extras si urmatoarele informatii.

Proprietarul initial al locomotivei a fost Karl Petrachek din Vienna. El a sperat sa repete in Europa succesul pe care aceste locomotive il aveau in America. Clientul initial a fost Lokomotivfabrik Krauss & Co. (D), Linz, Austria. In Noiembrie 1912 locomotiva a fost depozitata, nevanduta, in Linz, Austria. Dupa aproape cinci ani (August 1917) a fost inregistrata ca fiind la fabrica de ciment din Torda (numele orasului Turda in perioada in care Transilvania facea parte din Imperiului Austro-Ungar). In Octombrie acelasi an aparea ca fiind depozitata, nefolosita. Incepand cu 1 Decembrie 1918, Transilvania a devenit parte integranta a Romaniei, iar numele oraslui Torda a fost schimbat in Turda.

O locatie ulterioara a locomotivei ar fi fost si Bosna Forestry RY, Begov Han, Bosnia-Hercegovina, in fosta Iugoslavie.

O alta sursa specifica ca 2504 a rulat in teste pe mai multe linii: Salzkammergut Lokalbahn, Cisna-Kalnica, si Steyrtalbahn dar nu a reusit sa impresioneze, probabil din cauza vitezei foarte mici (11.4 mph / 18.3 km/h). Toate aceste teste au avut loc, probabil, in perioada 1912 – 1917.

Se pare ca locomotiva a fost casata inainte de 1940.

Informatii legate de livrarea locomotivei in Romania

Locomotiva a fost expediata in Europa folosind serviciile “The Cunard S. S. Co.”, New York City, NY. Din informatiile pe care le-am gasit, “Cunard Steamship Company, Ltd,” este o companie britanica infiintata in 1839. Incepand cu 1840, compania opera curse pe relatia Liverpool – Halifax – Boston. Cum nu am gasit informatii despre vreo companie cu nume asemanator care sa fi fost inregistrata la New York, am ajuns la concluzia ca transportatorul locomotivei Shay este unul si acelasi cu compania britanica care, probablil in anul 1912 opera si curse cu plecare din New York.

Dintr-o corespondenta purtata cu unul din membrii ShayLocomotives.com (George R. Kadelak) am mai aflat ca 2504 a fost expediata in Austria in sase cutii separate, astfel:

1) tancul de apa, cutiile de nisip din fata si din spate, scaunele din cabina, cadrul de protectie a cilindrilor
2) cabina, invelisul boilerului si invelisul cilindrilor
3) cadrul cu accesoriile, “running boards“, teava de evacuare, treptele, mana-curenta, cilindrii de frana cu accesoriile
4) cilindrii, bielele, axele cu came
5) cenusarul, gratarele, sinele laterale, placile de expansiune, accesoriile boilerului, teava de abur
6) cadre de fixare, came, clopot, injectoare, parghii, inele de cuplare, mansete de cuplare, grilaj de protectie din lemn, trepte, felinar, palnie de apa
7) boilerul si truck-urile (boghiurile) expediate fara a fi in cutii

Aceasta locomotiva a fost construita fara echipament de franare cu aer, prin urmare, compresorul de aer si tancul de aer nu au fost expediate.

Shay-urile erau dotate cu o pompa cu abur (“steam syphon“) cu ajutorul careia se putea face umplerea rezervorului de apa dintr-un curs de apa sau lac din apropiere. Aceasta metoda este folosita si azi pentru aprovizionarea cu apa a locomotivelor cu abur de la Viseul de Sus.

locomotiva shay romania
Locomotiva cu numarul de fabricatie 2479, construita pentru Cayey Sugar Co., asemanatoare cu cea ajunsa in Romania

Posts Tagged with… ,

Valentin

Sunt pasionat de cai ferate si modelism feroviar de cand ma stiu. In domeniului transportului pe calea ferata, sunt interesat, in general, de perioada timpurie, pana la formarea CFR, a cailor ferate din Romania si, in special, de liniile Constanta - Cernavoda (Danube and Black Sea Railway, DBSR cum era cunoscuta in primii ani de existenta), si Bucuresti (Filaret) - Giurgiu. In afara granitelor Romaniei, sunt atras de istoria companiei feroviare South Eastern and Chatham Railway (SECR) si a constituentilor acesteia: South Eastern Railway (SER) si London, Chatham & Dover Railway (LCDR). Un alt interes deosebit il am pentru liniile inguste din Romania, dar si din alte zone ale lumii. Ca modelist feroviar, activez la scara 2mm:1ft (1:152,4 deci foarte aproape de scara N)

Write a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.